Zásady poskytovaných služeb |
|
|
|
Dodržování práv klientů
- klient nepotřebuje k poskytnutí služby žádné doporučení
- klient nemusí předkládat žádné osobní doklady
- služby jsou poskytovány ambulantně
- služby jsou poskytovány bezplatně
- klient má právo vystupovat anonymně
- bydliště klienta není rozhodující
- odborné sociální služby poskytuje odborně kompetentní pracovník
- všichni pracovníci Centra důsledně dodržují zásadu mlčenlivosti o všech informacích souvisejících se spoluprací klientů s poradnou v souladu s § 90 vyhlášky č. 182/91 Sb., kterou se provádí zákon o působnosti orgánů ČR v sociálním zabezpečení, § 10 téže vyhlášky, kterou se vymezuje konkrétní činnost poraden
- dodržují se zásady nestrannosti a nezávislosti přístupu ke klientovi a řešenému problému
- v přístupu ke klientům nesmí být zpochybňována jejich lidská důstojnost
- klient a pracovníci Centra jsou si v hodnotě jakožto lidské bytosti rovni. Služby jsou poskytovány klientům bez rozdílu pohlaví, rasy, náboženství, státní či politické příslušnosti, sexuální orientace nebo na to, jakým způsobem se podílí na životě společnosti
- do Centra může přijít klient sám, i když se problém týká celé rodiny či partnerských vztahů,
- další osoby, například příbuzní a blízcí, mohou být ke konzultacím přizvány pouze po dohodě klienta s odborným pracovníkem Centra,
- délka spolupráce klienta s Centrem není předem vymezena, počet a frekvenci návštěv stanoví odborný pracovník s ohledem na závažnost problematiky a možnosti klienta,
- od klienta je očekáván aktivní přístup při řešení jeho problémů,
- klient má právo podat stížnost, a to u statutárního zástupce Centra.
Respektování volby klientů
- pracovníci respektují svobodné rozhodnutí klienta ke spolupráci s Centrem. Respektují jeho výběr konkrétního odborníka. To vše v mezích kapacity Centra a pracovního času zvoleného konkrétního odborníka. Výjimku tvoří klienti odeslaní do Centra rozhodnutím OSPOD nebo soudu
- je respektováno přání klienta věnovat se jím zvolenému problému
- klient má právo žádat změnu poradce, změnit svůj požadavek, spolupodílet se na obsahové náplni a časovém rozvrhu konzultací, ukončit poradenský proces, a to i bez udání důvodu
Individualizace podpory
- služby Centra jsou poskytovány vždy s ohledem na individuální potřeby a podmínky klienta (jednotlivce, páru, rodiny, skupiny) a podporují jejich samostatnost
- pracovníci Centra jednají tak, aby neohrozili zájmy ostatních členů rodiny či blízkých osob, či nebyli v rozporu s etickými principy (jsou-li zájmy členů rodiny v zásadním rozporu, který se nepodaří odstranit, preferují pracovníci Centra zájmy dětí či nejslabších členů rodinného systému)
Zaměření na celek
- na situaci klienta se pohlíží v souvislostech komplexu jeho osobnosti, vnitřní i vnější interakce páru a systému funkční rodiny i začlenění rodiny do širších společenských souvislostí
Flexibilita
- poradenský proces není od počátku daný a neměnný. Může být dle situace a potřeb klientů přizpůsobován, doplňován či redukován
- pracovníci Centra pružně reagují na změny v osobních cílech či podmínkách uživatelů tak, aby tyto změny přinesly smysluplný pokrok, resp. vedly ke zlepšení nepříznivé psychosociální situace uživatelů
|